Werknieuws - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Werknieuws - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Werknieuws

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

17 Juli 2012 | Cambodja, Khett Batdambang

Zo langzamerhand gaat het leven hier in Battambang weer zijn ‘gewone’ gangetje. Ik ben weer aan het werk, en alhoewel ik nog op gezette tijden ‘voor Pampus’ ligt (ik mag niet liegen van André) zijn er ook weer werkzaken die de aandacht vragen. Misschien is het wel erg goed dat het wat rustig is op het werk, omdat ook hier de zomervakantie begint aan te breken. Net als vorig jaar duurt dat voor de studenten op de Pabo nog wel even. Zij hebben in september pas vakantie. Maar als de tweedejaars net hun examenfeestje gehad hebben, en allerlei mensen beginnen toch over vakantie te praten, dan lijkt het toch wel alsof het wat rustiger is... Jammer!
Ik was net op tijd terug om met de leerkrachten van de stagescholen het DVD-project te starten. Een oplettende lezer met een goed geheugen zal zich misschien nog wel herinneren dat ik vorig jaar als pilot begon met de stageschool op het terrein. Om nu te onderzoeken of het écht werkt, heb ik een onderzoek opgetuigd, met vier groepen leerkrachten, en vier verschillende situaties die we gaan vergelijken. We hebben een voorobservatie gedaan in de klas en we gaan aan het einde ook een observatie in de klas doen, zodat we zien of het project resultaten heeft opgeleverd, nl. Het verbeteren van het gebruik van meer kindgerichte methoden in de klas. Het was eigenlijk de bedoeling om in mei te beginnen, maar helaas gooiden de verkiezingen voor de “commune chief” roet in het eten. Veel scholen waren gesloten voor een week, omdat ze gebruikt werden als stemlokalen en de leerkrachten ingezet werden voor het helpen. Ik zie het al gebeuren in Nederland...
Ach ja, dat kun je niet echt voorzien, zeker niet als niet iemand het je vertelt ;-). Dus het werd eind juni. In Cambodja is de laatste donderdag van de maand vrijgehouden voor een technische vergadering (de hele ochtend) en daarom kan ik niet zomaar een andere datum plannen. Natuurlijk goed, want anders zouden er wéér lessen uitvallen! Mijn collega Nehru is “wannabe” documentaire maker en dat is erg prettig: twee van de groepen laten we namelijk niet een voorbeeld dvd zien, maar hun eigen les. Dat geeft ons inzicht of het zin heeft om voorbeeldlessen te laten zien, waarvan veel leerkrachten zouden kunnen denken dat ze “dat toch niet kunnen, omdat op die school ...... en die leerkracht .... en die materialen....”. Nou ja, je begrijpt het misschien wel. We hebben een tweedehands video camera op de kop getikt en Nehru filmt er lustig op los.
Aan het einde van zo’n video club kiezen de leerkrachten twee of drie punten die ze in de komende maand willen implementeren in hun lessen. Bij de leerkrachten die we hun eigen video laten zien, komen we dan tussendoor een les opnemen. Vorige week zag ik twee lessen, waarin al behoorlijk geoefend werd: de kinderen werden goed betrokken en de les was erg leuk, met zelfs buitenactiviteiten. Natuurlijk is het “makkelijk scoren”, maar ze doen het toch maar wel! Volgende week is het weer tijd voor een bijeenkomst en dan zullen we zien hoe dit oefenen bij de andere leerkrachten verlopen is.
Vanaf begin mei heb ik ook weer een English club gestart (beetje vergelijkbaar met in China, maar dan met de trainees). Ondanks dat niet alle studenten die zich opgegeven hebben, komen opdagen, heb ik toch een leuk clubje bij elkaar met gemotiveerde studenten. Deze maand bereiden we ons voor op een excursie: in Battambang hebben vrienden van ons (een Cambodjaan en een Canadees) the Battambang Bike opgezet, een architectonische fietstocht. Ik heb er een stukje van meegemaakt toen ze als reclame een gratis tour deden (natuurlijk ;-)!) en het was echt heel interessant! Deze week bereiden de studenten zelf een kleine presentatie voor in het Engels over Battambang en volgende week gaan we dan de fietstoer doen. Eén van de doelstellingen van deze organisatie is ook om de Cambodjanen zelf meer te laten weten over hun eigen stad, dus daar werken we zo ook nog aan mee.
Door een geweldige bijdrage van de ZWO groep (daarvoor hartelijk dank!!!) kunnen we ook weer nieuwe materialen kopen voor de nieuwe studenten die in december komen. Ze zijn inmiddels besteld!

Nog een kleine vooruitblik naar de komende maand: aan het einde van de week ga ik naar Phnom Penh voor een training over de Engelse methoden die geïmplementeerd gaat worden in grade 4. We zullen daar een training voor doen in september, met leerkrachten van scholen uit onze provincie en in Phnom Penh bereiden we ons daar op voor. Als ik terugkom zal ik in twee weekenden training geven in één van de “universiteiten” hier, waar ook een basis/voortgezet onderwijs school aan vast zit.
We worden happy van het vooruitzicht dat we Ed en Karel weer gaan zien rond 1 augustus én natuurlijk kijken we enorm uit naar de vakantie, waarin we met Henny en Jacques gaan rondreizen in Cambodja en Laos. Ach... wat hebben we toch een heerlijk leven....

• 17 Juli 2012 - 13:53

Edwin:

Leuk om te lezen Leandra! Die 'English Club' is een erg goed idee! Misschien ook iets voor de POE hier in Mondolkiri. Keep up the good work!

• 17 Juli 2012 - 19:26

Marjan:

Weer een leuk verhaal! Fijn om te lezen dat je de draad weer aardig opgepakt hebt. En helemaal leuk, die foto met dat niet zo taakgerichte kind. Ze zijn toch ook allemaal hetzelfde...doe je nog zo je best, soms gaan andere belangrijke dingen gewoon voor :)
    Liefs vanuit een nog steeds regenachtig, herfstachtig hoofddorp waar we beginnen te ruiken aan de GROTE VAKANTIE, Marjan

• 17 Juli 2012 - 19:57

Pieter Smit :

Weer een leuk verhaal Andre en Leandra in dat verre Cambodja!! En 34 graden is ook niet mis,met hopelijk wat zon! In Nederland is het nat en het lukt niet echt met de zomer! Hopelijk volgende week(week 30) wat verbetering met wat hoge temperaturen! We zullen zien!
    Volgende keer misschien wat meer nieuws van "de Ark" uit Hoofddorp.
    Een ding kan ik verklappen; we hebben een nieuwe dominee,die Rien Wattel gaat opvolgen!! PIETER S.

• 18 Juli 2012 - 20:02

Maureen:

Respect voor je niet aflatende creativiteit en vindingrijkheid. Ik geniet steeds weer van jullie verslagen!

Geniet straks van jullie tour!
    Groetjes van Maureen
    (vooral druk met demonstratie, wedstrijden, vergaderingen rond het rolstoeldansen; terwijl het seizoen voorbij is !)