Engelse lessen en school plannen - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Engelse lessen en school plannen - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Engelse lessen en school plannen

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

01 Augustus 2012 | Cambodja, Khett Batdambang

Terwijl de meeste mensen in Nederland lekker vakantie vieren, is het werk hier nog in volle gang. En de laatste twee weken mag je dat heel letterlijk nemen! Het begon op een zondag in Phnom Penh, waar we met verschillende VSO'ers bij elkaar kwamen voor een "PEC" training: Primary English for Cambodia. Het ministerie van Onderwijs had VSO gevraagd om te helpen met het ontwikkelen van een Engels curriculum voor groep 6 tot en met 8 van de basisschool. Omdat dit betekent dat er weer een stap genomen kan worden in de richting van "gelijkheid in kansen" heeft VSO dit verzoek graag ingewilligd. Op het moment kunnen eigenlijk alleen de rijkere kinderen naar een privé les Engels, waar best veel voor betaald moet worden. Omdat een goede baan én Engels leren toch wel veel met elkaar te maken hebben, is er dus automatisch alweer een achterstand voor de kinderen uit de arme gezinnen. Privé initiatieven zoals die van Narath en ook van verschillende NGO's proberen dit op te lossen, maar velen vallen buiten de boot. Met lessen vanaf groep 6 is er voor iedereen een betere kans om Engels te leren.
Eén van de VSO'ers die hier al eerder woonde, heeft al eerder drie lesboeken gemaakt. Met haar hulp zijn deze geschikt gemaakt voor groep 6-8 en de eerste (voor groep 6) zal dit jaar gepilot worden. In de training hoorden we wat de plannen waren en wat onze rol daarin is. Natuurlijk zal ik niet meer het einde meemaken, maar het opstarten van dit project brengt ook heel wat activiteiten met zich mee. In Battambang gaan we in September 80 leerkrachten trainen in twee trainingen. Van mijn Pabo waren drie leerkrachten aanwezig in de training, die voor een groot deel de leerkrachten in onze provincie gaan trainen.
Op dit moment probeer ik contacten te leggen met andere organisaties die ons kunnen helpen, overleg ik met de leerkrachten hoe we het gaan aanpakken en heb ik vrijdag overleg met de grote baas op de POE (Provincial Office of Education) om hen te helpen met het opzetten van de pilot. Erg leuk dus!

Na een leuke week, waairn het ook weer erg gezellig was om veel mensen te zien, kwam ik op vrijdag weer terug in Battambang. Op zaterdag en zondag heb ik een training geven in grondbeginselen van het lesgeven aan leerkrachten van een privé school. Aankomend weekend zal het tweede deel zijn. Het is grappig om eens in een andere rol te trainen: als "consultant" die haar dingetje komt doen en dan weer weggaat... Dat betekent dus ook dat je niet zozeer verhoudingen op hoeft te bouwen, maar sommige dingen gewoon eens recht voor zijn raap kunt zeggen. Over het algemeen vinden de meesten dat zeer verfrissend, blijkt uit de reacties...

Geen tijd om op de lauweren te rusten deze week, want op dinsdag zouden we een studiedag hebben met alle leerkrachten van de Pabo. Vorig jaar waren we begonnen met het opzetten van een visie, die we wilden uitwerken in een schoolplan. Omdat er steeds dingen tussen kwamen, bedachten we dat het toch beter zou zijn om een "dag tussen de palmbomen" (als variatie op de dag op de hei) te hebben. We hebben een leuke locatie gezocht, waarna het hele management een deel van het programma voor zijn rekening nam. Met een kleine groep leerkrachten hebben we de dag voorbereid. Een ander doel van de dag was het verbeteren van de sfeer onderling, waardoor we ook drie 'teambuilding activteiiten' ingepland hadden. Elke leerkracht deed één van de activteiten.
Gelukkig verliep de hele dag er goed. De leerkrachten waren enthousiast en erg betrokken en het had niet beter kunnen gaan! We hebben een flinke stap op weg naar een schoolplan kunnen maken.

De goede lezer merkt op dat het qua energie ook wel weer goed moet zitten en dat is gelukkig ook zo. Een bezoekje aan de dokter in Phnom Penh wees uit dat de overgebleven moeheid niet van de dengue kwam, maar door een parasiet veroorzaakt werd. Ik kan zeggen dat ik me weer kiplekker voel en klaar ben voor de alles wat weer komen gaat!

Buiten alle werkzaamheden die lekker verlopen op school, hebben we het thuis ook lekker druk: Ed en Karel zijn er! Leuk hoor, als je je visum even hier komt vernieuwen.... We kunnen weer allerlei nieuwe dingen laten zien in Battambang en kletsen uren bij. Ik geloof dat er een bezoek gepland staat aan het resort vrijdag, dus dat wordt een lekkere luie lunch. Vrije dagen zijn er helaas niet meer, maar dat wordt volgende week goed gemaakt, als ik ook vakantie heb en we Henny en Jacques kunnen verwelkomen. De planning is dat we na de bekende plekken in Cambodja naar Laos vertrekken. We hebben al goede tips gehad en hebben er erg veel zin in. Volgende keer dus vanuit een andere locatie!