Weinig schokkends.. - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Weinig schokkends.. - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Weinig schokkends..

Door: Leandra

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

18 Februari 2013 | Cambodja, Khett Batdambang

Even gauw een bijpraat-rondje over de laatste weken. Er gebeuren niet hele spannende dingen, maar ook dat is nieuws :-). De afgelopen twee weken heb ik in Phnom Penh gezeten voor de laatste hulp aan VSO. Er moeten nogal wat jaarlijkse rapporten gemaakt worden, en aangezien ik inmiddels wat ervaring heb, kon ik daar mooi bij helpen. Het is nogal een klus, maar als je er gewoon dagen lang voor kunt gaan zitten, lukt het prima.
Onverwachts ben ik nog twee keer het land in gegaan. De eerste keer naar Kampong Cham, waar ik geholpen heb bíj de jaarlijkse evaluatie vergadering van een organisatie die KAPE heet. Het was erg leuk om te doen, vooral omdat Kape een goedlopende NGO is, met wat geld, die innovatieve projecten opzet in scholen in Cambodja. Het is erg interessant om te kijken wat de uitkomsten daarvan zijn. Als ik ooit nog eens terugkom in Cambodja.... ;-).
De tweede trip was naar Kampong Thom, waar ik nog niet eerder geweest ben. Het is ongeveer 3 1/2 uur bij Phnom Penh vandaan. Hier was een conferentie over de "Child Friendly School policy". Dit is één van de maatregelen die de Cambodjaanse overheid heeft geïmplementeerd om het onderwijs te verbeteren. VSO was uitgenodigd om een presentatie te geven over PEC, Primary English for Cambodia. Trouwe lezers weten dat ik in Battambang leerkrachten heb getraind om dit project te gebruiken. Door middel van een goede leerkrachten handleiding om Engels te geven, wordt leerkrachten óók geleerd om meer student-gerichte methodes te gebruiken. Twee vliegen in één klap dus! Samen met het verantwoordelijke departement in het ministerie van nderwijs vertelde VSO over het project. Ik hoefde de presentatie zelf niet te doen,maar was er meer als "ervaringsdeskundige" bij.
Buiten onze presentatie waren er ook uit alle provincies presentaties van activiteiten die goed gelukt waren. Het was een motiverend geheel, moet ik zeggen. Het was goed om te merken dat er overal in het land dingen gebeuren en om dat te delen met elkaar. Hopelijk wordt de informatie ook doorgegeven door de deelnemers als ze weer terug zijn.

André heeft zich in de tussentijd prima vermaakt. De gallery loopt heel goed: er komen erg veel mensen binnen om te kijken en een praatje te maken. Ze zijn allemaal erg enthousiast over zijn foto's. Weliswaar zijn het niet allemaal betalende klanten ;-), maar het is leuk om te zien hoeveel belangstelling er is!

We hebben helaas nog geen informatie over eventuele banen. Bij de meeste sollicitaties is de sluitingsdatum pas eind februari, of zelfs begin maart. Dat is wel jammer, want we zijn erg nieuwsgierig. Nou ja, eerst maar eens hier alles afronden :-).

Tot horens maar weer en groetjes van ons!

• 18 Februari 2013 - 07:05

Nelleke:

begrijp jullie nieuwsgierigheid omtrent sollicitaties erg goed. Had er zelf ook nogal wat lopen eind van vorig jaar en het systeem dat je alleen iets hoort ze geinteresseerd zijn in je is wat ondoorzichtig. Je weet een hele lange tijd niet of ze geen interesse hebben of dat ze gewoon langzaam zijn in hun procedures...... Leert je nogmaals om geduld te hebben ;-) Succes met alle acties!

• 18 Februari 2013 - 09:00

Marjan:

Fijn om te lezen dat er weinig schokkends gebeurt! Al met al heb je deze laatste weken meer kilometers in de 'benen' zitten dan de gemiddelde werkende juf in NL, dus misschien weinig schokkends maar zeker niet saai. Succes met afronden en geduld uitoefenen. XXXMarjan

• 18 Februari 2013 - 09:28

Wim Nijssen:

gelukkig betekent weinig schokkends en ook niet spannend dus ook dat het 'gewoon' goed gaat. Wij zouden hier inmiddels blij ijn met 'weinig schokkens en gewoon goed'.

• 24 Februari 2013 - 14:59

Sylvie:

Klinkt alsof jullie heerlijk bezig zijn daar! En wat superleuk dat de gallery zo druk wordt bezocht!! Ben net terug van een weekje Oostenrijk en kan inmiddels redelijk skiën; het was supergaaf om te merken hoe snel dat te leren valt. En nu aftellen naar de volgende vakantie... Liefs Syl