Terug op stek - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Terug op stek - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Terug op stek

Door: Leandra

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

27 Januari 2013 | Cambodja, Khett Batdambang

Na zes geweldige weken in en om Nederland zijn we nu weer terug op stek. Voor een ieder die het allemaal niet meer kon volgen: hier een verslag van onze activiteiten!

Ondanks dat het de bedoeling was dat we pas op 9 december aan zouden komen, liet het visum het iets eerder afweten en hadden we (in overleg met mijn ouders) besloten al een week eerder te komen. Dit was dus alleen aan de Kruisweg bekend en gaf wat mogelijkheden voor verrassingsmomentjes. Op 2 december "overvielen" we eerst Andre's moeder en familie in Rijssenhout, en 's avonds slopen we de trap af en posteerden ons in een pietenzak op de stoep van de kruisweg. De kleine nichtjes waren geloof ik wel een beetje van slag (of vonden het jammer dat er geen cadeautjes in de zak zaten, maar alleen maar een oom en tante ;-)), maar de verrassing was compleet. Een heerlijk avondje met speculaas, erwtensoep en warme chocolademelk volgde.
Maandagochtend vielen we met de neus in de sneeuw, omdat het voor het eerst die winter ging sneeuwen. Wel heel grappig... alhoewel André liever binnen bleef. Dinsdag was het daarom nog even de vraag of de trein helemaal in Nijmegen zou komen, waar ik mijn eerste afspraak op de universiteit had met de co-promotor. Na op Hoofddorp een bommelding ontweken te hebben door de zuid-tangent te nemen, bleken op Schiphol de intercity's niet te rijden, op Utrecht een trein stuk te zijn en op de Waalbrug een trein met pech te staan. Maar: ik ben er gekomen en niet eens zoveel te laat. Een gezellige en interessante middag volgde, waar ik weer zeer veel inspiratie op kon doen voor het voorstel wat ik aan het schrijven was.
Natuurlijk werden de nodige gezellige koffie-afspraken en lunchdates gemaakt. Officieel waren we natuurlijk al ver voor de kerst thuis vanwege de bruiloft van Pieter en Emmy. Die happening was gepland voor de 12e van de 12e, waar we met de hele familie en vrienden in de huiskamer in Alkmaar de ceremonie meemaakte. Een feest besloot de avond, waarna we de volgende dag met Henny en Jacques terug reden mee naar Frankrijk. Het weer was inmiddels herfstachtig geworden waardoor we heerlijk bij de open haard konden zitten en konden genieten van alle heerlijkheden in/van huize Cosquer en haar inwoners. We snoven nog wat cultuur op door mee te gaan naar het concert van het koor van Henny, wat alweer een hele tijd geleden was. Dinsdag vertrokken we naar Parijs met de trein, voor de terugrit naar Nederland met de Thalys. In Parijs wandelden we langs alle speciale Kerstactiviteiten, met natuurlijk de etalages van Galleries de La Fayette, maar ook een zeer moderne kerststal in de La Madeleine. De Thalys en de bus brachten ons met een perfecte verbinding in vier uur van Gare du Nord terug naar de Kruisweg.
Kerst was op beide dagen een gezellig samenzijn met alle tradities die we de afgelopen vier jaar niet hebben mee kunnen maken: genieten met een grote G. Na de kerst verhuisden we weer een deurtje verder bij zus en zwager en nichtjes, waar een relaxte kerstvakantie meegevierd werd. Markten, schaatsen en als gezellige afsluiting naar de film "the Hobbit" maakten deze week wederom tot een topper.
Na Oud en Nieuw (eindelijk weer eens goede oliebollen ;-)) maakten we ons klaar voor een lang weekend naar Madrid, wat ook weer een geweldige ervaring was. Samen met Noreen genoten we van al het goede dat Madrid te bieden heeft: cultuur, eten, drinken en samenzijn. Een prachtige stad en zeker een aanrader voor een ieder die Parijs nu wel gezien heeft ;-).
Na Madrid ging de tijd snel. Opnieuw werden we vergast op een pak sneeuw en opnieuw moest ik met de trein naar een universiteit, deze keer in Eindhoven. Ook weer aangepaste dienstregeling, maar: we kwamen er allemaal. Een groen licht van de promotor voor het onderzoeksvoorstel zorgt ervoor dat ik na het opstellen van het definitieve promotieplan het binnenkort hoop op te sturen om definitief en officieel toegelaten te worden tot de universiteit van Eindhoven als "buitenpromovendus".
De laatste paar dagen moesten we dan toch weer de spullen opruimen en de koffer inpakken, en net voor de verjaardag van nichtje Myrthe (sorry, verkeerd gepland!) moest het minst leuke van de vakantie dan toch weer gebeuren: afscheid nemen. Gelukkig was het deze keer duidelijk dat we er in juni alweer zijn :-).

We vlogen met de A380 naar Dubai. Dat is een behoorlijke ervaring, vonden we! Je merkt nauwelijks dat je opstijgt en ieder trillinkje wordt zo opgevangen, dat je eigenlijk niet in de gaten hebt dat je in een vliegtuig zit. Omdat we nogal wat overstaptijd hadden, zijn we Dubai ingegaan. Leuk om er eens te zijn, maar we hadden niet het gevoel dat we daar nou nog veel langer moesten blijven :-). Misschien wat kortzichtig na één dagje?
In de avond vlogen we door naar Bangkok, waardoor we een nachtje oversloegen omdat het daar alweer ochtend was. We hadden besloten maar gelijk door te gaan op de bus en na gelukkig weinig toestanden aan de grens, kwamen we rond een uur of zeven weer thuis aan. De maandag hadden we nog wel even nodig om bij te komen én zes weken stof weg te werken, maar dinsdag werd het dan toch tijd om weer aan het werk te gaan.
De komende tijd staan in het teken van het doen van de bijeenkomsten van de leerkrachten, waarin ze de voorbeeld DVD bekijken en zien welke punten ze in de komende tijd wilden oefenen. Voor de vakantie was ik nog wel eens een beetje moedeloos omdat het niet op leek te schieten (tja, nog steeds een beetje ongeduldig ;-)). Deze keer zeiden de leerkrachten dat ze nu veel meer met elkaar aan het overleggen zijn en ook zich realiseren dat bepaalde dingen die ze proberen in hun klas te veranderen nu echt werken. Tja, dat heeft tijd nodig... ook weer een leerpuntje voor mij dus! In ieder geval werd het een leuke bijeenkomst en dat belooft wat voor de komende maanden.
Vlak voordat we weggingen uit Nederland had ik al banen gezien voor in augustus en daarom sollicitaties weggestuurd naar Honkong, Singapore en Bonaire. Nu is het afwachten waar dat toe leidt... Zo gauw we meer weten, horen jullie het ook!

Het is weer lekker om hier de zijn, maar we hebben ook een geweldige tijd gehad in Nederland. Bedankt jullie allemaal: het is erg bijzonder om door zoveel mensen zo met open armen ontvangen te worden en we realiseren ons dat dit verblijf nooit zo'n succes had geweest als er niet zoveel mensen waren geweest die daar aan meegeholpen hadden. Een dikke knuffel dus uit Cambodja!

• 27 Januari 2013 - 12:54

Colinda:

Bonaire lijkt me prima!
    Ga ik eerst op de koffie bij jou, en dan voor de thee naar Suzan!
    Ik ga gelijk sparen!
    Veel succes met jullie activiteiten.

• 27 Januari 2013 - 12:57

Kim & Edwin:

Welkom terug in Cambodja!
    Groetjes uit Mondulkiri

• 27 Januari 2013 - 15:54

Maaike:

Ha Leandré,

Mooi verhaal over jullie aankomst en verblijf in Nederland. Ook wij hebben er leuke en goede herinneringen aan! Goed om te lezen dat alles weer op gang gebracht is (en heo!) in Cambodja. Eigenlijk jammer dat je niet even na een paar jaar nog eens om een hoekje kunt kijken hoe het dan gaat. In hoeverre is het beklijfd en is er sprake van verder ontwikkeling.
    Maar dat wordt niks. Eerst maar eens afwachten waar jullie nu weer terecht komen. We zijn benieuwd! Misshihen zit er weer een mooi reisje voor ons in! Maakt niet uit waar het is als het er maar warm is, met name voor André want die heeft zijn korte broek gemist in Nederland.
    Tot gauw!

• 28 Januari 2013 - 21:38

Sylvie:

Knuffel terug! Aan Nederland mis je niks hoor, na sneeuw komt regen...
    Net vijf dagen ziek geweest na het eten van een AH stoommaaltijd; voor een beetje voedselvergiftiging hoef je echt de grens niet over hoor;-) Maar ik doe het weer, nu aftellen naar mijn skivakantie:-)
    Liefs Syl