7 verdrietige Cambodjanen... - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu 7 verdrietige Cambodjanen... - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

7 verdrietige Cambodjanen...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

03 Oktober 2010 | Cambodja, Khett Batdambang

De rest van de week is net zo leuk verlopen als de eerste paar dagen. Op donderdag heb ik een workshop bezocht van Carol en Su, die een project hebben opgezet rond leren lezen en schrijven. Het klaslokaal leek verbazingwekkend veel op een groep 2 of 3 lokaal bij ons, in de zin van wanddecoraties die probeteren de leerlingen uit te dagen tot lezen. Dat was natuurlijk erg leuk om te zien, zeker omdat er nu in plaats van Nederlandse woorden Khmer woorden stonden! Ik heb het Khmer maar even laten schieten, maar wel genoten van de workshop. Het was niet heel verschillend met wat we in China deden, maar je krijgt nooit zo vaak de kans om bij elkaar te kijken. Leuke ochtend dus!
's Middags hebben we het huiscontract getekend en de eerste drie maanden betaald. We "zitten er aan vast"! Nu we het contract hadden van het huis, konden we ook een bankrekening openen. Dat ging zeer efficiënt: om vijf voor vier kwam ik binnen, en om half vijf liep ik naar buiten mét twee bankrekeningen én een pasje dat over 10 dagen opgehaald kan worden. En dat helemaal in het Engels... luxe hoor!

Vrijdagochtend heb ik sollitatiegesprekken gehad met 8 mensen... Dat was een hele klus! Ik had zelf drie brieven uitgezocht, maar later werd er gezegd dat het toch wel goed was om wat meer mensen uit te nodigen, zodat ook zij meer ervaring kregen met het solliciteren. Terwijl ze één voor één een gesprek van 20 minuten hebben met ons, zijn de anderen bezig met het vertalen van een Engelse tekst in het Khmer en een Khmer tekst in het Engels. Het wordt lastig aan het einde, want we hadden zeker 5 goede kandidaten! Uiteindelijk hebben we het terug weten te brengen tot 2 en toen was het gewoon een "kwestie van gevoel". Met de laatste hadden we ook tijdens het gesprek al erg veel plezier, dus dat zit wel goed, denken we. Hij was blij dat we hem hadden uitgekozen, maar ik heb het dus in mijn eerste week al gepresteerd om 7 anderen verdrietig te maken, lekker begin :-(. Nou komen er gelukkig nog meer VSO'ers de komende tijd, dus ik kan hun namen wél doorgeven aan hen. Scheelt hen weer brieven selecteren...

Op vrijdagavond hebben we kennisgemaakt met de "wekelijkse hangplek" van de VSO'ers, "the riverside balcony bar". Een prachtige plek aan - zoals de naam al zegt - de rivier, die gezellige zitjes én lekkere koffie heeft (en natuurlijk andere drankjes...). Dus: een goede plek om de week even te bespreken met elkaar, en natuurlijk alle bezoekers mee naar toe te nemen als jullie hier komen :-).
Het was voor ons ook de laatste avond van deze eerste week in Battambang, want op zaterdag stappen we weer in de bus naar Kampong Cham voor de laatste twee weken taaltraining. Iedereen kwam natuurlijk terug van zijn/haar eerste week, dus we hebben de afgelopen twee dagen veel bijgekletst. Gelukkig heeft iedereen het naar het zin gehad en heeft dus ook iedereen weer zin om over drie weken weer terug te gaan naar zijn eigen stekkie.

Vandaag hebben we dit stekkie nog maar eens even bekeken, met een leuk ritje op de fiets. De omgeving is hier prachtig en zo gauw je het stadje uit bent, ziet het weer helemaal groen. We genieten in een piepklein dorpje van een heerlijk bakje koffie en weten in ieder geval dat we dát de komende jaren in Cambodja niet meer hoeven te missen!

  • 03 Oktober 2010 - 14:34

    André:

    foto plaatsen gaat helaas weer niet

    gaat nog gebeuren!

  • 04 Oktober 2010 - 07:54

    Ed En Karel:

    Volgens mij hebben jullie een beetje lopen rommelen. Twaalf keer "webmaster" ontvangen in onze outlook.
    Wel met foto's en het ziet er mooi groen uit.
    Wij zijn al een stapje dichterbij jullie , want vanmiddag allebei een Kawasaki 250 D-tracker gekocht.
    Groetjes, Ed en Karel

  • 04 Oktober 2010 - 08:16

    Sylvie:

    Goed te horen dat de stamkroeg al is gevonden, dat belooft wat voor december;-) Fijn dat je zoveel keuze had voor een leuke en goede vertaler! En natuurlijk leuk om nu concreet te weten waar je je op verheugt:-)

    Groetjes Syl

  • 04 Oktober 2010 - 11:17

    Marjan:

    Hoi Hoi, Fijn te lezen dat het goed gaat (ik heb ook 12 berichtjes in mijn mailbox van 7 verdrietige cambodjaantjes!
    groetjes van Marjan

  • 04 Oktober 2010 - 11:41

    Wim:

    ik val in herhaling als ik zeg dat ik 'm ook 12x kreeg, maar dat doe ik ook als ik zeg dat ik jullie berichten met veel plezier volg...
    De VSO hangplekken zijn altijd intrigerend!

  • 04 Oktober 2010 - 16:56

    Pieter Smit /de Ark:

    Lees nog steeds met genoegen
    jullie reisverhalen in Cambodja!!
    Vandaag(4-10)12 x ontvangen via de E-Mail! Toch grappig Andre &
    Leandra! Kijk weer gauw uit naar de volgende mail! PIETER
    ps De foto's erg mooi van kleur
    en geeft iets van dat mooie
    (werk)land Cambodja!!

  • 05 Oktober 2010 - 18:37

    Eline:

    werkt goed z'n bericht vaak sturen en ook nog met zo'n titel. Nieuwsgierigheid is dan meteen gewekt!!
    Blij dat het zo goed gaat met jullie. Wat mij betreft zijn jullie echte wereldburgers.Lijkt zo vanzelfsprekend, weer nieuwe taal te leren

    Succes en genieten!
    Eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leandra en André

Actief sinds 26 Juni 2008
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 241298

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 December 2012

Cambodja

15 September 2008 - 10 Juli 2010

China

Landen bezocht: