Laatste keren... - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Laatste keren... - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Laatste keren...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

01 Juli 2010 | China, Tanchang

Deze dagen staan bol van de "laatste keer"-en.
Zo hebben we nu voor de laatste keer keyteacher training gehad, de laatste keyteacher meeting, de laatste follow up visit, de laatste keer de berg op naar Nan Yang, de laatste keer de lange weg terug vanuit het Zuiden, de laatste keer naar ons noedelrestaurantje, de laatste zondag dat de kinderen kunnen langskomen, de laatste voorbeeldles, de laatste keer naar het lekkerste restaurant, de laatste keer naar Astrid voor een lekkere pizza.... kortom, het einde is echt in zicht nu!

De laatste voorbeeldles was nog wel even hilarisch. 45 Chinese kleuters... Ik ken mensen die zeggen dat ze nóóit bij kleuters voor de klas willen, laat staan bij 25, maar 45 Chinese lieverdjes is ook wel weer een ervaring hoor! Ik had een les met het aanleren van de getallen van 10-15 en ik kan je zeggen: we hebben écht lol gehad met elkaar! Ja ja... ze hebben óók geleerd... want dat kan natuurlijk samen gaan, ook al is dat niet echt een heel Chinese gedachte :-)

Zo langzamerhand begint bij André's vriendjes het besef ook te komen. Een gemiddeld gesprek: "dus jullie gaan volgende week zondag weg?", "ja", zegt Andre dan. "Maar komen jullie nog terug dan?", "nee, voorlopig niet...". "Maar waarom gaan jullie dan weg dan?" "ja eh.. we gaan weer naar huis. (meest logische antwoord hier)." "Oh, ok. Dus jullie gaan volgende week zondag naar huis". "Ja, inderdaad". "En wanneer komen jullie dan terug?". "nee, we komen niet terug". (tijdje stil). "Li An, gaan jullie volgende week naar huis?" ARGHHHHH :-) Maar goed, het nieuws begint wat rond te zingen in het dorp, dus waarschijnlijk weet iedereen over drie weken wel dat we weggaan. Ook op school kreeg ik vanochtend wat beduusde adjunct-directeuren bij mijn bureau. "Maar gaan jullie zondag dan al?" "Ja, eh, dat hebben we vorige maand al aangegeven". Tja, communicatie blijkt weer een hele kunst.

Maar goed, wij zijn er dus zo langzamerhand klaar voor. Aanstaande zondag (ja echt!) gaan we met de bus naar Lanzhou, waar we blijven slapen. De treinen naar Shanghai gaan namelijk alleen midden op de dag, dus dat redden we niet in één keer. En helaas hebben we nog een andere laatste keer: hard seat! Iemand heeft geprobeerd kaartjes voor ons te kopen en het blijkt dat er alleen nog maar hard seat tickets te verkrijgen zijn. Voor oplettende lezers: ja, zo zijn we hier ook gekomen. Ach, zo is de cirkel mooi rond: komen in de hard seat en weer weg in de hard seat. Alleen... duurt de reis naar Shanghai wel 24 uur...
Nou ja, wie weet kunnen we (voor de eerste keer!) nog wel "upgraden"... We laten jullie het weten uit Shanghai, waar we de wereldtentoonstelling gaan bezoeken!

• 01 Juli 2010 - 10:12

Sylvie:

Tjee, nog maar een paar daagjes, wat een dubbel gevoel zal dat geven!! Geniet nog maar even goed van alle laatste keren die jullie nog te wachten staan!!!!

Liefs Syl

• 01 Juli 2010 - 11:57

Ingrid:

Veel plezier bij al het afscheid. Ik keer de 16e juli weer terug naar China, dit keer als reisbegeleidster. Ik heb er erg veel zin in! je hoort er nog wel van.

• 01 Juli 2010 - 14:20

Wim Nijssen:

goede laatste "dingen" en hopelijk (of niet) ben je straks thuis weer "thuis"...

• 01 Juli 2010 - 15:44

De Klompjes:

Lieve Leandra en Andre,
    Wij hebben jullie "wel-en-wee" middels de berichtjes gevolgd. Nu jullie weer naar huis gaan, zullen wij dit erg missen. Jullie hebben ons een kijkje gegeven in een land dat wij op zo'n manier nooit zouden (kunnen) bereizen / leren kennen. Onze Dank daarvoor! En wij hopen dat wij jullie op je volgend avontuur weer mogen volgen!! Geniet van al die laatste keren!
    Groetjes, Ralph, Bernadine & Loreena Klomp

• 01 Juli 2010 - 17:14

Janine:

succes met alle laatste keren!! moeilijk hoor, lijkt me na zo lange tijd en succes met de lange reis!
    liefs janine

• 02 Juli 2010 - 08:44

Karel En Ed:

Goede reis naar huis en zo. Hopelijk krijgen jullie een toerist upgrade, anders wordt het 24 uur kussen op die hard seats :-))

• 02 Juli 2010 - 19:00

Rob En Christa:

hi! vanuit preveza wensen we jullie een goede reis ( kussentjes mee maar) en hopelijk tot ziens in griekenland! hartelijke groeten, rob en christa

• 04 Juli 2010 - 08:22

Annemieke:

Hoi Leandra en Andre,
    Jullie komen weer naar huis. Wat is de tijd snel gegaan. Een hele bijzondere ervaring rijker zijn jullie geworden en wij ook een beetje. Hebben jullie weer zin om naar huis te komen?
    Wat zijn jullie plannen als jullie hier weer zijn?
    Ik hoop jullie snel te zien. Hier gaat alles goed. Nog 1 week werken en dan weer vakantie. We fietsen veel want het is hier behoorlijk warm.
    Dikke X Annemieke

• 04 Juli 2010 - 14:26

Eric:

Zo, het is lekker druk in de schoolbanken bij je in de klas. Geniet van de laatste dagen daar. Ik hoop jullie ergens in augustus weer eens te zien. Ik ga eerst drie weken touren door Costa Rica :-)

Grtz E

• 04 Juli 2010 - 17:24

Yolanda:

Ik wens jullie oanks de hard seat een heel goede reis. Geniet van de laatste momenten
    tot gauw
    yolanda