Op visite in eigen land… - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Op visite in eigen land… - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Op visite in eigen land…

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

12 December 2010 | Cambodja, Khett Batdambang

Zoals al verteld, waren we in blijde verwachting van de komst van Ed en Karel. Afgelopen donderdag was het zover: ze kwamen onze straat inrijden en herinnerden zich van de foto hoe het huis er uit zag, dus ze stopten ook nog op de juiste plek! Dat is wel bizar hoor, om elkaar dan weer hier te zien! Helaas moest Lean nog een middagje werken, maar daarna werd het dan ook vier dagen feest. Lekker borrelen in de tuin was de eerste actie, waarbij we natuurlijk romantisch de kaarsjes aanstaken… Altijd leuk om weer van je eigen tuin te genieten!
Op vrijdag is het hier (net als in de rest van de wereld:-)) “De internationale dag van de Rechten van de mens” en een mooie gelegenheid om weer een dagje vrij te plannen voor de Cambodjanen. Zo ook wij en daar maken we mooi gebruik van om lekker rond Battambang te fietsen. Dit fietstochtje hadden wij al eens gedaan, en het was leuk om te laten zien aan Ed en Karel. Zij hadden twee fietsen gehuurd hier en omdat dit (het fietsen huren) voor ons ook nieuw is, wordt de Lonely Planet grondig gebruikt! We weten nu voor iedereen die nog komt waar dat kan! Het ritje wordt af en toe onderbroken om een tempel te bezoeken. Ook hebben we de nodige koffie- en lunchplaatsen ontdekt, dus: helemaal goed! Het is trouwens een multi-religieuze tocht, want naast de tempels bezoeken we ook de Rooms-Katholieke kerk van Battambang ( om eens te kijken of we daar naar de kerstmis kunnen over een aantal dagen) en zien we ook verschillende moskees. Omdat één van de koningen van Cambodja na een tijdje Hindoeïsme opeens besloot om het land Boeddhistisch te maken, en men nog gewoon de Hindoeïstische beelden heeft laten zitten, hebben we bijna alle wereldgodsdiensten hier in de omgeving. Kunnen we misschien een leuk toertje voor opzetten :)! ’s Avonds ontmoeten we nog wat andere VSO’ers in de “vrijdagavond bar”, wat ook weer erg gezellig is.
Op zaterdag stappen we op de brom en gaan we wat verder weg: wat (tempel) Ban’an. Volgens “locals” is deze tempel de inspiratie geweest voor de beroemde tempels van Angkor Wat in Siem Reap, dus je kunt je voorstellen dat deze ook al oud is! Het is een indrukwekkende verzameling van 5 torens, waar je komt door 358 treden op te lopen. Gelukkig is het nog niet zo toeristisch, maar toevalligerwijs komen we wel de projectleider van Bett tegen, waar ik in Siem Reap een vergadering mee heb gehad! Ook hier kunnen we genieten van een lekkere lunch en tuffen we rustig, genietend van het uitzicht hier, weer terug naar Battambang. Met een ommetje – Lean laat nog even haar Pabo zien – komen we moe maar voldaan terug bij het paleisje aan.
Zondag is het vrij warm en bedenken we dat we het volgende tochtje in de omgeving lekker met Syl gaan maken, zo rond de kerstdagen. We hebben een heerlijke zondagochtend en plannen om straks super de luxe gebruik te maken van het zwembad van een hotel hier dichtbij. Goh… wat hebben we toch een zwaar leven! Ed en Karel vertrekken morgen weer voor een rondrit door Cambodja op de brommer. Ze treffen Syl in één van de plekjes onderweg. Rond de Kerst zijn we dan weer allemaal bij elkaar… leuk!!!

Wil je de kant van Ed en Karel horen, lees dan hun verslag op karelened.waarbenjij.nu

• 13 December 2010 - 19:03

Annemieke:

Hoi allemaal,
    Wat ontzettend leuk om te lezen dat jullie elkaar weer zien. Ook erg leuk om de fot's te zien. Karel en Ed bij hun motoren, zoals het ook hoort.
    Een bijzondere kerst zal dat voor jullie zijn.
    Ik heb gelukkig ook weer bijna kerstvakantie. Wel erg vroeg dit jaar.
    Raar gevoel dat dit al de laatste week is.
    Jullie allemaal alvast een goede kerst en weer een goed begin!!
    Ik reageer niet vaak maar lees jullie verhalen met veel plezier.
    Dikke XXX Annemieke

• 14 December 2010 - 18:22

Wiebe Anema:

He, He .
    Kreeg van Colinda de link,.
    Ik ben lekker handig met dat internet , dus zelf kan ik dat natuurlijk weer niet.
    Oh , nee, ik ben in een boek over "The Mindset" begonnen, dan moet je leren actie denken ( positief) en niet verhaal denken.( omslachtig , dus uit angst, meestal negatief)
    Maar goed. dat ter zijde.
    Hoe gaat het daar met weer een nieuw avontuur. ??
    Jullie kunnen volgens mij wel een ( foto)boek gaan schrijven.( nu helemaal self supporting)
    Over elke 2 jaar een hoofdstuk, ligt er straks naast de kalender een spannend en mooi geillustreerd boek, ( Over de titel spreek ik julle nog)
    Andre, je had me wat beloofd.
    Als jullie er zaten , dan......
    stuur ik je nog even mijn ......
    Nou mooi niet dus , maar goed je freelance foto bedrijfje was natuurlijk belangrijker.
    Actie denken dus.
    Veel succes met het uitbreiden naar
    een multinationaal themabedrijf
    Ook ik zal natuurlijk nog even wat overmaken naar je kalender rekening.
    Een Hebbedingetje voor een HTCer natuurlijk.
    Ik heb nog niet alles gelezen , maar jullie hebben volgens mij een mooi plekje uit gezocht

Nou , groetjes en tot mails
    Wiebe

• 23 December 2010 - 03:29

Johan & Marieke:

Leuk dat er vrienden zijn bij jullie met de feestdagen! Hier alles goed maar koud. Marieke geniet nog van verlof. Fijne dagen! Groetjes