Een andere wereld... - Reisverslag uit Pangkor, Maleisië van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Een andere wereld... - Reisverslag uit Pangkor, Maleisië van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Een andere wereld...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

31 Januari 2010 | Maleisië, Pangkor

Het paradijs zoals Lean het beschreef is inderdaad paradijselijk. Toch zijn er ook heel veel verschillen met het ons bekende aardse bestaan. Het eerste wat meteen opvalt is het klimaat. Dag en nacht is het hier 30+ met een luchtvochtigheid van meer dan 80 procent. Normaal gesproken beslaat je bril als je ergens binnen komt. Hier in de tropen is het de omgekeerde wereld. Als ik naar buiten ga, wordt het zicht drastisch minder en sta ik met een beslagen bril buiten. Vreemd....
Een regenbui is hier ook geen regenbui. Het is donder en bliksem (kan best een paar uur duren) en dan komt de regen met bakken tegelijk naar beneden. Echt opfrissen doet het helaas niet.
Door alle vochtige warmte is het eiland prachig groen. Het bestaat geheel uit tropisch regenwoud, met drie kleine dorpjes aan de rand van het eiland. Dat tropische regenwoud heeft ook zo zijn opvallende dingen. Allereerst de apen. Je ziet ze regelmatig in de bomen rondhuppelen. Aangezien het strand letterlijk aan de rand van de jungle ligt zijn ze daar ook te vinden. Af en toe zie je mensen naar hun spullen rennen, omdat enkele brutale apen er mee vandoor dreigen te gaan.
Altijd leuk om je verzekeringsagent te bellen om te vertellen dat je camera door een aapje is gestolen.
Door het groeizame klimaat nemen de meest eenvoudige dieren flinke proporties aan. Een eenvoudige duizendpoot heeft al snel de afmeting van een flinke knakworst. De kakkerlak die ik donderdagavond in de badkomer ontmoette had de afmeting van een mus...! Licht uit en de deur maar snel dichtgetrokken. Wat je niet ziet is er niet haha. De volgende ochtend was hij inderdaad niet meer te vinden. Heb nog maar niet in m'n koffer gekeken...
Een geliefde bezigheid is onze dagelijkse gang naar het strand. Lekker zwemmen ,lezen etc. En dan ervaar je nog iets geks.....het het zeewater is warmer dan de douche in onze kamer!
Het is een beetje een rommelig verhaaltje zo, maar er schiet mij steeds meer te binnen.
Een zeer opvallend iets....IEDEREEN heeft hier een brommertje. Leuk van die 125 cc scootertjes. Die kun je hier ook huren om een rondje om het eiland te maken. Leuk, want het grootste deel van de weg loopt door de jungle, met hier en daar uitzicht op zee. Je kunt ook fietsten huren om dat zelfde rondje te doen. Duurt een uur of 3 en dan ben je het hele eiland rond. Wij blijven hollanders, dus we gaan natuurlijk voor de fiets. Foute beslissing! Fietsen in de tropen met 90% luchtvochtigheid is geen goed idee. Zeker niet als de weg nogal bergje op en af is.
Ik kan best aardig fietsen, maar alle “klimmetjes” hebben een stijgingspercentage tussen 15 en 20%. Dat is dus lopen ipv fietsen. Gutsend van het zweet springen we drie uur later heerlijk in het warme bad dat de zee heet.
Al met al genieten we volop in dit paradijs, en komen we woensdag weer terug op aarde: Pangkor wordt weer ingeruild voor Kuala Lumpur.

• 31 Januari 2010 - 10:10

Willem & Deborah:

Wat een rot leven haha...
    Nee dan die ouderwetse hollandse winter waar geen einde aan lijkt te komen.........
    Trouwens.....waar is de Franse tricolore bij mijn bezochte landen???

Veel liefs van ons en een goeie reis waarheen dan ook.

• 02 Februari 2010 - 19:44

Marijt:

Tsss... jullie verhalen en foto's zijn om jaloers op te worden. Helemaal als je bedenkt dat ik vanmorgen weer met regenpak aan, door het Hoofddorpse naar mijn werk ben gefietst...

Vertrouwd plaatje: André op de fiets!

Groetjes Marijt