Regenachtig Guangzhou - Reisverslag uit Guangzhou, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Regenachtig Guangzhou - Reisverslag uit Guangzhou, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Regenachtig Guangzhou

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

07 Februari 2010 | China, Guangzhou

Tja, en dan kom je vanuit 33 graden en zon weer terug op aarde... in Guangzhou, met 20 graden en regen! Dat valt wel even tegen :-)

Eerst nog maar even hoe we hier weer terecht gekomen zijn. Op donderdag vertrekken we 's ochtends vroeg uit het hotel in Kuala Lumpur. Na onze eerste uitreisstempel voor Maleisië vliegen we vervolgens naar Hongkong en landen daar om vijf uur 's middags. Hier krijgen we een stempel bij de douane als welkom in Hongkong. Voordat we het weten, zitten we om zes uur in de bus naar Guanghzou. Het duurt een uur voordat we bij de grens van Hongkong zijn, waar we uit de bus gaan en de derde stempel scoren: we gaan Hongkong weer uit. Bus weer in en nog een klein stukje, dan weer de bus uit, mét alle koffers en aanverwante artikelen. We zijn bij de grens van China. Hier blijkt dat alle papieren gelukkig in orde zijn en krijgen we onze vierde en laatste stempel van deze dag (en deze reis): de inreisstempel van China. Aan de andere kant van de grens staat weer een bus klaar, die ervoor zorgt dat we om 21.00 uur 's avonds in Guangzhou aankomen. Toch handig als je de stad een beetje kent, want we hebben algauw een hotelletje gevonden.
Dit hotel ligt dichtbij het treinstation en dat is wel handig, want op vrijdag proberen we onze treinkaartjes voor Lanzhou te regelen. Inmiddels is iedereen op de hoogte dat dit waarschijnlijk nog wel een probleem oplevert, vanwege de grote volksverhuizing die ieder jaar in China plaatsvindt, ook wel "het Chinese nieuwjaar" genaamd. En inderdaad: voor de komende vijf dagen zijn er geen kaartjes beschikbaar. Nog maar een dagje in hetzelfde hotel blijven dan en op zaterdag nóg een keer proberen. Helaas... ook op deze dag zijn er geen kaartjes meer. Maar eh... er komt toch iedere dag weer een lege trein waar je kaartjes voor kunt kopen? Nou ja, we vinden in ieder geval wél een hotelletje in een wat leukere buurt (en goedkoper :-)), dus we verhuizen én wandelen met de rest van Guangzhou die op zaterdag állemaal gaan winkelen, door de winkelstraten. We snappen best dat de economie van China weer 10% groeit dit jaar, als we meeschuivelen tussen het kopende publiek, die met tassen beladen de volgende winkel weer ingaan. Alsof we een dagje Haarlem hebben gepland (maar dan wat drukker).
Op zondagochtend staan we heel vroeg op om voor dag en dauw bij het treinstation aan te komen. Dat blijkt de goede tactiek te zijn, want nu hebben we twee kaartjes voor de 12e februari! Dat betekent dat we 13 februari (de "Oudejaarsnacht") in de trein zitten (misschien nog een feestje in de trein??) en de 14 in Lanzhou aankomen. Misschien hebben ze daar ook wel wat leuks vanwege het Chinese nieuwjaar, want net als bij ons vlak voor de kerst, is iedereen in rep en roer. I.p.v. kerstkaarten worden hier Chinese rode nieuwjaarskaarten verkocht, in plaats van onze kerstslingers vind je hier allerlei rode ophangdingen en i.p.v. flauwe kerstmannen zien we hier allemaal versieringen met tijgers verschijnen. Het volgende jaar is nl. het jaar van de Tijger. Onze kerstboom is in China een prachtige plant met sinaasappeltjes eraan. Kunnen we die ook niet met kerst bij ons gaan verkopen in de tuincentra??
Voor onze hoteldeur is een enorme weg afgezet en worden er hekken en tribunes neergezet. Waarschijnlijk staat hier heel wat te gebeuren, maar ja... dan zijn we "alweer" weg uit Guangzhou. Nu maar hopen dat het in Lanzhou net zo leuk wordt...

De komende dagen gaan we de stad verder verkennen én we zijn nog wat uitstapjes in de omgeving aan het plannen. Eerst maar eens afwachten of het weer droog wordt....

• 08 Februari 2010 - 12:22

Ed En Karel:

JAMMER VAN HET KOUDE WEER DAAR. HIER IS HET 38 GRADEN, WAT WEER HET ANDERE UITERSTE IS.
    GENIET NOG EVEN VAN JULLIE VAKANTIE.

• 08 Februari 2010 - 13:50

Heleen Broerse:

Jammer van het koude weer? Hier is het -5 graden! Ook een uiterste.

Nog een goede reis en een goed nieuw tijgerjaar gewenst!

• 10 Februari 2010 - 13:36

Martine Pabocollega:

Hallo Leandra! Ik lees zo nu en dan je verhalen! Ben weer ff bij. Wat een avontuur beleven jullie aan de andere zijde van de wereld. Fantastisch om mee te leven. Groetjes uit Aalseer

• 14 Februari 2010 - 18:49

Eline & Arjan:

gelukkig nieuw jaar! Ben benieuwd of het jaar van de tijger jullie geluk brengt.
    Groetjes!!