En weer twee trainingen verder... - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu En weer twee trainingen verder... - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

En weer twee trainingen verder...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

22 Maart 2010 | China, Tanchang

Het leven gaat hier weer gewoon zijn gangetje. Ik heb er inmiddels weer twee trainingen op zitten. Eén zondag en maandag in een dorpje hier een half uur vandaan én een van een heel weekend, vrijdag, zaterdag en zondag. Lekker rustig voor André :-)... En nee, jullie hoeven niet bang te zijn, hij voelt zich niet zielig en gaat gewoon zijn eigen gang.

Afgelopen weekend zat ik in een dorpje hier twee uur rijden vandaan. Eerst met de vroege bus onderweg. Dat is altijd een dilemma: ga ik vroeg weg naar het busstation (ongeveer 30 minuten bij ons huis vandaan) zodat ik zeker weet dat ik een zitplaats heb, of waag ik het erop dat de bus nog niet vol is als hij bij andere opstappunten komt (10 minuten bij ons vandaan). Omdat Eunice (mijn nieuwe vertaalster) nog nieuw is en niet weet hoe het allemaal werkt (grappig dat je aan een Chinees moet uitleggen hoe ze hier de bus moet aanhouden etc.), besluiten we toch maar voor de veilige optie te gaan. Betekent wel dat ik om 5.30 uur de deur uitwandel met koffer, posters en rugzak, om om 5.50 uur Eunice op te halen en om 6.20 uur de eerste bus te nemen, die dan vervolgens weer richting ons huis rijdt en om 6.40 bijna langs ons huis komt (en ik het gevoel heb dat ik nog wel een half uurtje langer in bed kon blijven). Deze keer zitten er ook maar 3 mensen in de bus, dus het was niet echt nodig :-(
Er zijn leerkrachten van 6 scholen, twee grotere "9 years" en 4 kleine schooltjes in de omgeving. Op vrijdag heb ik gelijk twee voorbeeldlessen, één in grade 8 en één in grade 3. Grade 3 is kicken en een gevoel van thuiskomen, grade 8 vind ik toch wel wat spannend... Ik ben tenslotte geen Engelse leerkracht en ondanks dat mijn voornaamste doel is dat ik laat zien hoe je de leerlingen kunt betrekken, welke activiteiten je kunt doen om ze de woorden en grammatica beter te laten begrijpen, kortom dat het gewoon "anders" kan, wil ik natuurlijk toch de perfecte les laten zien. En dat gaat een beetje lastig, als je 50 leerlingen in de klas hebt, die een andere taal spreken en al bang zijn vanwege het feit dat er een rare buitenlander wel eens tegen ze zou kunnen gaan praten, hahahahaha. De leerkracht had mij verteld dat ik de tweede les uit het boek zou doen, en dat zij de woorden en de grammatica alvast aan zou leren. Later blijkt dat ze dit nog niet gedaan heeft.... tja, beetje jammer! Ze was trouwens zeer verbaasd over wat ik voor elkaar kreeg met ze, ondanks dat het de eerste les was! Gelukkig zijn de meeste leerkrachten enthousiast over het feit dat ze zíen wat ik bedoel...

Het dorpje heeft geen hotel en daarom verblijven we in de school. Dit is altijd weer speciaal, omdat je een weekend lang samen eet, slaapt en lol maakt. Op zaterdagavond hebben we samen een biertje gedronken en spelletjes gespeeld, wat erg leuk was! Ik blijf me verbazen over de toestanden waarin de leerkrachten wonen in deze scholen (zie foto's). Voor een weekendje is het prima, maar langer...?
In de komende maanden zal ik iedere leerkracht in de verschillende scholen bezoeken en een les van hen bekijken. Ik ben benieuwd!

Omdat het dorpje toch weer twee en een half uur zuidelijker ligt, zie ik de lente al behoorlijk doorbreken: bloesem, groene velden en geel koolzaad maken het uitzicht erg aangenaam! De temperatuursverschillen zijn trouwens enorm. Vorige week sneeuwde het op maandag, op donderdag was het 24 graden en lagen we heerlijk in het zonnetje op de berg, vandaag is het 10 graden en donderdag krijgen we natte sneeuw... Halen en brengen dus! We genieten maar van de warme dagen en hopen dat de grijze dagen gauw overgaan...

  • 22 Maart 2010 - 10:11

    Marjan:

    Dan hebben wij als leerkrachten in Nederland toch maar weinig te klagen!! Wat een kamertjes... leuk weer te lezen hoe het gaat. Hier begint de lente ook aardig door te breken. Altijd fijn, na een lange winter. Succes en liefs van Marjan

  • 22 Maart 2010 - 19:49

    Yolanda:

    Wat hebben wij dan weinig te klagen!!
    Zelfs al zou je bij ons in school een bed neerzetten dan zouden wij het nog beter hebben.
    Wij hebben de eerste twee lente dagen alweer gehad Heerlijk die zon.

    groetjes, Yolanda

  • 22 Maart 2010 - 19:49

    Yolanda:

    Wat hebben wij dan weinig te klagen!!
    Zelfs al zou je bij ons in school een bed neerzetten dan zouden wij het nog beter hebben.
    Wij hebben de eerste twee lente dagen alweer gehad Heerlijk die zon.

    groetjes, Yolanda

  • 23 Maart 2010 - 21:21

    Jorianne:

    Hoi Lean, Tja de lente, daar zijn we echt aan toe!! zondag was het echt super weer en vandaag met groep 7 gegeten in de zon! Super dagje dus. Leuk om te lezen dat je het leven nog steeds gewoon neemt zoals het is en zo onwijs positief bent en blijft. Je bent volgens mij echt in je element in China met het werk dat je nu doet! Geniet en blijf doen waar je goed in bent! groetjes Jor

  • 01 April 2010 - 17:50

    Ynke:

    Wat lijkt alles goed geregeld met je werk.
    Dat moet genieten zijn.
    Fijne Paas gewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Tanchang

China

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2010

Weer thuis!

07 Juli 2010

In Shanghai!

01 Juli 2010

Laatste keren...

16 Juni 2010

"Je bent de ware Chinese communist"

01 Juni 2010

Een lunch voor 35 leerkrachten
Leandra en André

Actief sinds 26 Juni 2008
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 241693

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 December 2012

Cambodja

15 September 2008 - 10 Juli 2010

China

Landen bezocht: