Toekomstplannen.... - Reisverslag uit Beijing, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Toekomstplannen.... - Reisverslag uit Beijing, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Toekomstplannen....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

11 April 2010 | China, Beijing

Vorige week werd ik opgebeld door het kantoor in Beijing, om te komen praten over de toekomst van VSO China. Vanwege de financiële crisis moet ook VSO bekijken waar zij haar centjes vandaan haalt. Buiten dat is het ook weer tijd voor een nieuw Country specific Strategic Plan.
Twee weken geleden werden we opgeschrikt door enkele veranderingen in het program office, waar de nodige VSO'ers wat commentaar op hadden en als lid van de Volunteer Liaison Group (zeg maar de OR van VSO) was dat een andere reden om in Beijing te zijn.
Voor mij gold nog een persoonlijke reden: Henny en Jacques zouden deze zaterdag aankomen en André zou ze als reisleider op komen halen. Het zat niet in de planning én in de portemonnee om mee te gaan naar Beijing, maar in dit geval kon ik wel én kwam het natuurlijk wel weer heel goed uit!
Op dinsdag vertrokken we weer vroeg uit Tanchang om 16 uur later in Beijing de hotelkamer op te lopen. Transport staat hier voor niks...

Drie dagen zijn we bezig geweest met partners, VSO'ers, National Volunteers en het Program Office om te praten over waar we als VSO China op willen focussen en wat onze insteek moet zijn. Erg interessant!
Terwijl ik drie dagen in het kantoor begraven was, nam André ondertussen zijn taak als reisleider zeer serieus: hij heeft kaartjes geregeld op het superdrukke station in Beijing, voor de trein naar Xian op maandag. Verder heeft hij het hostel opgezocht waar Henny en Jacques samen met André vanaf zaterdag slapen. Natuurlijk moesten ook er de nodige foto's op het Tian'an Men plein gemaakt worden!

Buiten de vergaderingen maakten we gebruik van de gelegenheid om wat mensen die we in Beijing kennen te spreken. Zo hadden we donderdag een etentje met Li Hongyan, onze voormalig programma manager. Het was leuk om elkaar weer te zien, maar minder om afscheid te moeten nemen. Omdat wij waarschijnlijk niet via Beijing terugreizen, was dit de laatste keer dat we haar zien. Gek idee hoor, dat het afscheid nemen met sommigen nu al begint!
Verder hebben we op vrijdag met Simon, de nieuwe assistent-directeur van VSO en zijn vrouw Laura gegeten. Gillian, een nieuwe VSO'er in China, die ik al kende van de conferentie in Xian, was er ook bij. Altijd gezellig om weer gelijkgestemden te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen!

Op vrijdag hoorden we dat de vlucht van Henny en Jacques omgeboekt was: ze zouden nu direct naar Beijing vliegen. Op zich wel lekker, maar dan sla je zeker een hele nacht over...
Voor ons wat minder, want ze kwamen i.p.v. tien uur 's ochtends nu om 5.30 uur aan :-) Dus om 5.00 uur ging de wekker en om net op tijd kwamen we aan om hen op het vliegveld te verrassen. Alhoewel... vrouwelijke intuïtie misleidt nooit en daarom had Henny mij al wel enigszins verwacht, hahahaha.
Het weerzien was natuurlijk geweldig! Om maar te proberen gelijk in het ritme van de nieuwe tijd te komen, hebben we het de hele dag druk gehad! Het eerste Chinese ontbijtje (gestoomde broodjes), een vroege wandeling door het park om de Chinezen te zien tijdens hun dagelijkse uurtje lichaamsbeweging, naar het hostel voor de komende dagen én genieten van het zonnetje op het terras voor het hostel. Bijkletsen, Tian'an Men plein, de Verboden Stad en de eerste Chinese maaltijden complementeerden deze dag. Toen ik om 20.00 uur op de metro stapte om naar het vliegveld te gaan (er moet toch íemand werken deze week :-)), was het bed gauw gevonden. Uit betrouwbare bronnen heb ik begrepen dat om 20.30 uur alle drie op één oor lagen...

Helaas was voor mij deze avond toen net pas begonnen. Ik had om een late vlucht gevraagd, zodat we een lange dag hadden met elkaar. Daardoor kwam ik om 1.30, na een verschrikkelijk turbulente vlucht, (gelukkig nog wel) aan op Lanzhou airport en de kenners weten dat het dan nog een uur naar de stad is. Om 2.30 probeerde ik in een hotel in te checken waar je voor drie uur betaald (dat is hier vrij normaal, en niet voor de paartjes, maar gewoon om een paar uur rust te krijgen...), want mijn bus zou om 6.00 uur vertrekken. Helaas: "de kamers waren uitverkocht" (een veel gehoorde smoes die meestal betekent "geen zin om al het papierwerk voor een buitelander in te vullen"). Ik ben maar het hotel in gelopen waar de bus zou vertrekken en heb me daar geïnstalleerd op een bank in de lobby. Na een kopje koffie van de Kentucky Fried Chicken was ik gelukkig in de bus lekker opgewarmd. Om twee uur vanmiddag kwam ik weer in Tanchang aan en ben daar eerst maar eens lekker gaan slapen :-)

Het olijke drietal heeft vandaag op de Muur gewandeld. Nou ja, gewandeld... het bleek een pittige tocht, en toen begon het ook nog eens te sneeuwen! Maar ja, wie kan dat nou zeggen, dat hij met sneeuw op de Chinese Muur heeft gelopen, niet waar? Morgen vertrekken ze naar Xian, waar natuurlijk een bezoekje gebracht wordt aan het Terracotta leger. Op donderdag kunnen we elkaar dan weer in de armen sluiten. De rest van het reisprogramma is in Tanchang en "omgeving", want volgende week reizen we met elkaar richting Xia He (het grootste klooster van de Tibetaanse gemeenschap búiten Tibet) en een heilig meer in prachtige bergen net over de grens met de volgende provincie. Daar houden we iedereen natuurlijk van op de hoogte!

En voor iedereen die hoopte iets te horen over ónze toekomstplannen.... volgende keer meer!

• 11 April 2010 - 16:54

Sylvie:

Je moet er wat nachtrust voor over hebben maar dan heb je ook wel een heel leuk weerzien!! Wel jammer dat je nu een paar dagen in je uppie bent maar gelukkig gaan jullie elkaar gauw weer zien! Dus de vergaderingen waren wel zinvol?

Liefs Syl

• 12 April 2010 - 19:24

Ynke:

Wat een afstanden daar, he.Ik ben een paar jaar geleden in jullie omgeving met vakantie geweest. Maar wij vlogen meestal......
    Dus jullie gaan nogmaals VSO-en!?

• 14 April 2010 - 18:39

Marieke:

Joh, alleen op pad... Stoer hoor! (dat hadden Jorianne en ik gisteren al bedacht, veilig achter ons bureau in Nieuw-Vennep). Geniet van de tijd met elkaar! Super dat Hennie en Jacques over zijn!

xMarieke