Spring Festival - Reisverslag uit Lanzhou, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Spring Festival - Reisverslag uit Lanzhou, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Spring Festival

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

15 Februari 2010 | China, Lanzhou

Xin Nian Kuai le! Deze dagen is het "gelukkig nieuwjaar" niet van de lucht! We zitten in het midden van het belangrijkste festival in het jaar en dat merken we (tot op zekere hoogte) ook.
Allereerst is het een hele belevenis om op het station van Guangzhou te lopen. In een straal van een kilometer komen er alleen maar mensen naar het station toe lopen en lijkt er niemand te vertrekken! Honderden politie agenten staan klaar om iedereen vooral toch maar dóór te laten lopen, zodat er nergens een opstopping ontstaat. Wil je wel stoppen, dan word je geacht dat te doen aan de kant, waar met hekken vakken zijn afgeschermd om stil te staan of om te wachten. Want wachten doen veel Chinezen... Voor ons is het één van de eerste dagen alleen nog maar dóórlopen, want de bestemming is het postkantoor (verjaardagspost voor een jarig neefje, je moet alles bijhouden!) dat handig genoeg mídden op het stationsplein ligt. Weer een ochtend voorbij ;-)
We genieten ook van de drukte bij ons voor het hotel. Daar wordt een grote poort opgezet en weer verbazen we ons over de efficiëntie waar dat mee gaat. In drie dagen staat er een poort met een enorme videowall, waar natuurlijk veel tijgers op te vinden zijn (voor wie het is ontgaan: het jaar van de Tijger is begonnen). In het nabij gelegen Foshan, waar we een dagje naar toegaan, komen we terecht op een "sinaasappelboompjes- en bloemenmarkt", waar de Hollandse gevoelens voor bloemen weer even vrij komen. Het is dat ik ook wel begrijp dat narcissen het niet 34 uur in de trein (en in de kou) uithouden, anders had ik er wel een paar meegenomen!
Later blijkt dezelfde markt ook bij ons voor het hotel te worden opgezet, wat de nodige gezellige tochtjes naar huis oplevert.
Het blijkt dat uiteindelijk de voorpret voor ons het meeste is wat we meemaken van het Chinese Nieuwjaar. "Oudejaarsavond" zitten we in de trein, waar natuurlijk niets kan gebeuren. Uit het raam zien we wel wat vuurwerk de lucht ingaan, en de mooi verlichte lampionnen zijn ook leuk om te zien. Op de 14e (nieuwjaarsdag) komen we in Lanzhou aan, waar... het sneeuwt! Dat scheelt zo'n 50 graden vergeleken met wat we in Maleisië hadden. In Guangzhou was het de laatste dag ook al wat kouder, (11 graden), dus we beginnen langzamerhand ons weer een beetje aan te passen aan andere temperaturen. Buiten de sneeuw is een andere ervaring dat alles dicht blijkt te zijn! Waarschijnlijk heeft iedereen meer drakendansen gezien dan wij. We proberen het nog even op het grote plein in Lanzhou, maar behalve de versieringen is er weinig te beleven. Restaurantjes zijn dicht, winkels al helemaal en we ontdekken nu toch dat we écht in een afgelegen gebied zitten, want... er rijden geen bussen naar Tanchang voor de komende vier dagen :-( Alle bussen richting het zuiden zijn gestopt vanwege het Nieuwjaar. Heerlijk voor de buschauffeurs die éindelijk eens een paar dagen vrij hebben, maar wat minder leuk voor ons. Ach, we vermaken ons wel weer en leren Lanzhou weer van een heel andere kant kennen! Vandaag merken we dat de stad alweer een beetje tot leven komt, maar... we hopen toch écht dat het volgende berichtje weer uit Tanchang komt, waar misschien nog iets te beleven is op de 7e dag van het Nieuwe jaar, wat ook nog een bijzondere dag blijkt te zijn. We zullen zien!

• 15 Februari 2010 - 14:19

Sylvie:

Wat een gezellige foto's! Maar goed dat jullie wat vertraging hadden ingecalculeerd voor de terugreis;-)

• 16 Februari 2010 - 13:37

Maaike Lok:

Wat geweldig, dat hondje. Ik dacht dat ze in Nederland af en toe die beesten konden toetakelen maar in China weten ze er ook wat van! En die versierngen! Mooi (althans in China!).
    Vanmorgen vertelde Bernard dat hij een temperatuurverschil van wel 20 graden had moeten overbruggen toen hij van vakantie terugkwam. O, was mijn reactie, dat is nog niets! Lean en André hadden het over 50 graden verschil! Dat gelooft niemand!Ik duim dat je snel een bus vindt!

• 20 Februari 2010 - 17:47

Ynke:

Ja, verrassend blijft het wel, hè!