Toch nog een staartje Spring Festival - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu Toch nog een staartje Spring Festival - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

Toch nog een staartje Spring Festival

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

01 Maart 2010 | China, Tanchang

Na een rustige week waarin we langzamerhand weer winkels en restaurantjes open zagen gaan, kregen we het laatste weekend dan toch nog wat spektakel in Tanchang!
Donderdag hebben we met Astrid gegeten, omdat zij weer terug kwam uit Noorwegen en we elkaar natuurlijk veel te vertellen hadden! Ze vertelde ook dat er auto's bij haar school stonden, die opgemaakt waren voor een optocht. Die zou waarschijnlijk zondag plaatsvinden, want de laatste dag van het Chinees Nieuwjaar was weer een bijzondere dag.
Op vrijdag hadden we al een afspraak met het Education Bureau (ja, we kunnen wel effectief zijn, als wij het regelen...) en voordat de vergadering afgelopen was, waren de auto's ook weg... De optocht was al begonnen!
Raar, want de basisschoolkinderen waren net weer op deze dag naar school en was het niet zondag die speciale dag?? Nou ja, ik gauw naar huis gelopen (van de andere kant van het dorp naar ons huis, want de bussen reden niet vanwege de optocht...) en André opgetrommeld. Toen weer gauw teruggelopen naar de andere kant van het dorp en ondanks dat we iedereen al weer terug zagen komen, toch maar naar het plein gelopen. Gelukkig bleek er nog het één en ander te zien en kregen we nog drakendansen, tai chi en "op trommeltjes slaande Chinezen" te zien. Toch wel leuk om mee te maken (behalve dat ik daarna wéér terug naar huis moest lopen...:-) )

Op zondag kwam één van de studenten van vorig jaar langs om te vertellen dat er 's avonds een vuurwerkshow zou zijn.
Nou... de afsluiting van de Paralympische Spelen vorig jaar was mooi, maar dit zeker ook! Het vuurwerk kwam van de tempelberg vandaan, waardoor het een prachtig gezicht was als je daaronder in het dorp stond. Toch nog een staartje Springfestival dus!

Inmiddels is het gewone leven dan toch ook voor de meeste Chinezen weer begonnen. Ook de leerlingen kwamen vandaag weer naar school. Ik mis het gezelschap van Jackie in mijn kantoor, maar ik krijg vanaf volgende week weer een nieuwe National Volunteer! Deze week ga ik naar Xi'an en na de conferentie hebben we ook nog een bezoek aan een bijzondere school waar ze de gemeenschap weten te integreren in het onderwijs. Ik heb er al veel over gelezen, maar ik vind het wel erg leuk om te zien wat we ervan mee kunnen nemen en hier kunnen uitproberen! Na deze dagen zal de nieuwe vrijwilliger meereizen naar Tanchang, waar een drukke periode aanbreekt. In maart maak ik de laatste Engelse leerkrachten trainingen af, met daarbij nog één directeurentraining. In april en mei hebben we dan keyteacher trainingen, waarna in juni alle scholen nog één keer bezocht kunnen worden... Drukke boel, maar wel leuk!

André gaat deze keer niet mee naar Xi'an. Eén van de redenen is dat hij altijd zijn eigen reiskosten moet betalen en al vier keer in Xi'an is geweest. Andere reden (en veel leuker!) is dat hij volgende maand weer in Xi'an is om zus en zwager Henny en Jacques rond te leiden! Hij haalt ze op in Beijing en reist via wat omwegen naar Tanchang, waarna we met z'n vieren nog een stukje "onondekt China" (voor ons dan) gaan ontdekken. Heerlijk, om elkaar weer te zien!

April wordt dus een reismaand voor hem, dus hij gaat dit weekend genieten van de rust, denk ik :-)

• 02 Maart 2010 - 18:13

Sylvie:

O, dus je krijgt weer een nieuwe vertaler? Die drakendansen lijken me zo leuk om een keer te zien, echt gaaf!
    En zo te lezen is het aftellen al een beetje begonnen met zo'n drukke planning voor de laatste periode...

• 02 Maart 2010 - 20:19

Marijt:

Hoi allebei,
    Zo... het echte leven is weer een beetje begonnen. Tja, het blijft geen feest! Hihi.
    Maf om de foto's bij dit verhaal te zien. Normaal zie je dit alleen op tv, maar jullie maken het echt mee!
    Groetjes van Marijt