1600 treden... - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu 1600 treden... - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

1600 treden...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

30 April 2010 | China, Tanchang

Tongren, waarover we het laatst verteld hebben, is vooral bekend vanwege zijn Tangka's : Tibetaanse religieuze kunst. We bezoeken één van de kloosters 7 km bij Tongren vandaan, waar een vriendelijke monnik ons (geheel in het Chinees :-)) rondleidt. Hij is net bezig aan een Tangka, die we natuurlijk even kunnen bekijken. Het duurt zeker een maand voor zo'n kunstwerk af is. In de tempel die we bezoeken, heeft hij ook verschillende schilderingen gemaakt. We zijn vooral onder de indruk van de minitieuze details in de schilderingen, prachtig! De monniken uit deze streek leveren zelfs aan het bekende klooster in Lhasa, dus zijn erg bekend.

De volgende dag klimmen we weer eens in de bus en vertrekken we naar Xunhua. Dit is meer een slaapplaats op weg naar het Mengda natuurreservaat, waar we "het hemelse meer" kunnen vinden. Dit meer is belangrijk voor de Tibetaanse bevoking als de Moslim bevolking. We regelen een taxi naar het meer en worden door onze "gids van de dag" ook nog meegenomen naar mooie uitzichtpunten van de Gele Rivier, die... hier helemaal niet geel is! Eenmaal in het reservaat aangekomen, blijkt dat we 1600 trappen op moeten lopen (bedankt Jacques, voor het tellen). Onnodig om te zeggen dat we blij zijn dat we boven zijn... waar helaas een waterig zonnetje schijnt. Deze keer dus geen mooie blauwe luchten boven de foto, maar onze Chinese picknick (inclusief de Chinese wijn!) smaakt er niet minder om. En we lopen met veel meer energie alle trappen weer af!

Na Xunhua gaan we via Linxia naar Lanzhou. Lean heeft vergadering, dus moet op dinsdag weer terug. De anderen reizen gezellig met haar mee. De busrit is weer geweldig en ... heeft een onverwachts actief tintje: één van de vrachtauto's voor ons laat wat stenen vallen. Daar moeten dus sterke mannen aan te pas komen. Natuurlijk laten Jacques en later André (tja, een fotograaf maakt eerst foto's :-)) zich niet kennen en helpen heftig mee.
Na een lunchstop in Linxia - waar zelfs nog een paardenhoofdstel voor het paard van Henny wordt gescoord - én het eerste terrasje met een lekker biertje, stappen we op de bus voor de laatste kilometers van ons rondje. Op weg naar Lanzhou...

Vanaf daar is het oude koek. Lean gaat op dinsdagochtend vroeg terug met de bus, terwijl Henny en Jacques samen met André maar eens de stad gaan verkennen. Op woensdagavond vertrekt het vliegtuig naar Beijing, waar ze zichzelf moeten gaan redden... Donderdagochtend vertrekken ze nl. weer naar Parijs en André naar Tanchang.
We hebben inmiddels gehoord dat alles goed is gegaan (op wat typisch Chineze "reistoestanden" na... maar dan in Frankrijk, hahahaha) en iedereen is weer veilig thuis. Jammer... maar we kijken terug op een geweldige vakantie!

• 30 April 2010 - 13:21

Karel:

Ondanks de bewolking bij het meer, zijn de foto's prachtig. Geniet nu weer van elkaar.
    Gr. Ed en Karel

• 01 Mei 2010 - 08:52

Maaike Lok:

Wat een geweldige trip hebben jullie met z'n vieren gemaakt! Voor jullie leuk maar voor Henny en Jacques helemaal! Ook helemaal leuk dat zij de onverwachte en onvoorspelbare kant van China hebben meegemaakt. Dat maakt zo'n reis echt bijzonder en we spreken uit ervaring!

• 01 Mei 2010 - 15:59

Sylvie:

Wat een leuke foto's met die stenen!!

Liefs Syl

• 04 Mei 2010 - 10:28

Yolanda:

wat een fantastische trip hebben jullie gemaakt. ik kan er hier al van genieten laat staan waneer je daar bent.
    Wij genieten van 2 weekjes vrij ( met slecht weer helaas)
    gr. Yolanda

• 04 Mei 2010 - 11:18

Heleen Broerse:

Wat een prachtige verhalen en foto's telkens weer. Jullie nemen een schat aan ervaringen met je mee.

h.gr.