300.000.000 rokers - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu 300.000.000 rokers - Reisverslag uit Tanchang, China van Leandra en André Dam-Lok - WaarBenJij.nu

300.000.000 rokers

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leandra en André

16 Mei 2010 | China, Tanchang

...zoveel rokers zijn er volgens de officiële cijfers in China. Dat is meer dan de hele bevolking van Amerika. Een deel hiervan zijn kinderen die hier in Tanchang naar school gaan, en dan reken ik de basisschool daar ook bij. Volgens ons dus hoog tijd om op de scholen een anti-rook campagne te starten. Na enig uitstel is het er deze week dus van gekomen. Laat ik eerst iets over de "rook-cultuur" vertellen. Als je over straat loopt zie je vrijwel iedereen roken. 67% van de mannen en 4% van de vrouwen rookt. En, roken doe je nooit alleen. Dus als jij er één opsteekt, dan bied je iedereen in de buurt ook een sigaret aan. en roken doe je overal.....op straat, in de bus, in de auto, in het restaurant, in overheidsgebouwen, op school....kortom...roken moet, en liefst zo veel mogelijk. Het beeld dat de jeugd voorgeschoteld krijgt is dus dat roken heel normaal is. Geld is ook geen belemmering, want een pakje sigaretten is erg goedkoop; tussen de 20 eurocent en 1 euro.
Donderdagmiddag was het dan zover: Lean en ik hebben elk in een grade 8 klas voorlichting gegeven over roken. Het is de bedoeling dat de leerkrachten zelf in de rest van de school de lessen gaan doen. Een beetje dubbel, want de meesten roken zelf! Om het tot een wat breder project te maken hadden we ook vertegenwoordigers van andere scholen uitgenodigd. Ik ben nogal een voorstander van de "shocktherapie" dus onze les werd dmv. een powerpoint presentatie opgeleukt met schokkende beelden van rokerslongen, mondkanker, afstervende ledematen, en meer plaatjes om de leerlingen toch vooral duidelijk te maken dat roken ernstige gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Opvallend genoeg weten de leerlingen dat roken niet goed voor je is, maar toch beginnen ze er op zeer jonge leeftijd mee. Na wat onderling overleg kwamen we met z'n allen tot de conclusie dat er vooral uit nieuwsgierigheid wordt begonnen met roken. De kinderen vinden het ook vooral heel 'cool' om te roken. Wat dat betreft is de jeugd overal hetzelfde :). Ook het rekensommetje van het bedrag dat in rook opgaat shockeerde ze wel een beetje. Hier in Tanchang kun je er een huis van kopen, of een mooie auto. De kinderen deden erg enthousiast en betrokken mee. Hopelijk hebben de rokers onder de leerlingen ingezien dat ze een beetje dom bezig zijn , en hebben we de kinderen die nog niet roken genoeg af kunnen schrikken om er niet mee te beginnen.
Het wordt nog een beetje afwachten wat de leerkrachten van de scholen ermee gaan doen. Ik heb in ieder geval aangeboden om meer lessen te geven, want ik vond het toch weer erg leuk om voor de klas te staan. Ook zou ik graag op de basisschool in de hoogste groep een project over roken doen. Het voorstel is gedaan bij het Educationbureau, dus afwachten maar of dit project nog een vervolg krijgt.

Lean heeft het erg druk met scholen bezoeken en training geven, dus ik moet mezelf wat zien te vermaken. Komende week is ze weer 6 dagen van huis. Met eten is het wel wat ongezellig, maar verder vermaak ik me prima. Gisteren ben ik op 'slangenjacht' geweest met 4 jongens van de school waar ik les gegeven heb. Er zouden hier 'armdikke' slangen in de bergen rond moeten kruipen, maar we hebben ze (gelukkig :)) niet gevonden. Vandaag lekker gebasketbald, dus de tijd vliegt! Zo erg zelfs dat we al begonnen zijn om de koffers te pakken....
Mochten jullie trouwens nog mensen nodig hebben om op een huis te passen de komende zomervakantie (juli, augustus), dan horen we dat graag!

• 16 Mei 2010 - 11:37

Marijt:

Hoi!
    Klinkt als een bekend stivorolesje. Leuk! En ik denk nog meer nodig dan bij ons in Nederland, als ik de feiten zo hoor.
    Uhm... wij gaan amper op vakantie, maar een avondje gezellig een wijntje/biertje halen bij ons, mag natuurlijk! Hopelijk in de tuin, want Michiel is hard bezig met de schutting. Graan voor Visch is open hoor.
    Groetjes Marijt

• 16 Mei 2010 - 13:15

Maaike Lok:

Heel goed om het roken aan de orde te stellen. Ik heb ook mijn twijfels: we zagen op de TV een interview met een meisje van zestien dat op haar dertiende is gaan roken. Waarom? Het is "cool" en leeftijdsgenoten nodigen je ertoe uit. Het is lastig om daar iets tegenover te stellen. Het probleem wordt nog groter als leraren het zelf doen.

Iets anders is dat ht moment van vertrek daar wel erg dichtbij komt! Voor ons fijn maar of dat ook geldt voor de mensen daar??!! Ik heb daar grote vraagtekens bij. Leandré, doe nog wat je kunt!

Liefs van een moeder die toch wel blij is dat ze haar kinderen binnenkort weer lijfelijk aanwezig ziet!

• 16 Mei 2010 - 19:58

Yolanda:

Ik hoop dat ze daar ook begrijpen dat roken nou niet het beste is wat je kan doen. goed dat jullie dit doen.
    Het vertrek komt wel erg dichtbij.
    Ik hoop jullie deze zomer een keer te spreken.
    Helaas gaan wij niet weg dus geen huis vrij

groeten,
    yolanda

• 16 Mei 2010 - 20:38

Sylvie:

Een mooie bijdrage weer! Hopelijk denken de kids nog vaak aan de lessen terug als ze in de verleiding komen er eentje op te steken...

Liefs Syl

• 17 Mei 2010 - 00:29

Karel En Ed:

Goede aktie die anti rook campagne.Had je eigenlijk twee jaar geleden direct mee moeten beginnen. Wie weet had je nu iets van een resultaat gezien. Hoop dat de leraren ermee doorgaan, alleen is dat de vraag, omdat ze zelf vaak roken. Eind juli hebben we nog een leeg huis in ChiangMai ter beschikking, maar dat is vast niet jullie bedoeling.

• 19 Mei 2010 - 08:51

Rob En Christa:

hoi! is al dat roken bij jullie soms de reden dat de aarde zo opwarmt? en zo ja, wat gaan jullie daaraan doen? nog bedankt voor jullie reactie, zijn begin aug. vast nog op levkas, hopen jullie dan te zien! hartelijke groeten, rob en christa

• 21 Mei 2010 - 19:09

Ynke:

In Egypte rookt ook praktisch iedere man. Maar in Ethiopië opvallend weinig. Gelukkig! Misschien omdat het toch geld kost. Ook al zijn de sigaretten niet duur. Quat is wel overal verkrijgbaar!

• 21 Mei 2010 - 19:12

Ynke:

In Egypte rookt ook practisch iedere man. Maar in Ethiopië wordt opvallend weinig gerookt.Misschien omdat het toch geld kost, ook al zijn de sigaretten niet heel duur.Quat is wel overal vrij te koop!